Şuyulandırma, İmar Kanununun 18. maddesi ile 2981 sayılı kanunun 10.c
maddesi gereğince yapılıyor. Peki, şuyulandırma nedir? Şuyulandırma nasıl
yapılır? Şuyulandırma neden yapılır? İşte şuyulandırma uygulaması..
Şuyulandırma nedir?
İmarda şuyulandırma uygulaması; bir arsanın kamu kurumları, belediyelerce
kullanılma hakkı mevcut olması nedeniyle el konulup başka ada ve parsellerle
birleştirilmesi daha sonrada "hisseli" olarak mal sahibi ya da
başkalarınca kat mülkiyeti ya da arsa olarak sahiplendirilmesine deniyor.
Şuyulandırma, İmar Kanununun 18. maddesi ile 2981 sayılı kanunun 10.c
maddesi gereğince yapılıyor.
18.Madde uygulamalarında şuyulandırma
İmar hududu içinde bulunan binalı veya binasız arsa ve arazileri malikleri
veya diğer hak sahiplerinin muvafakatı aranmaksızın, birbirleri ile, yol
fazlaları ile, kamu kurumlarına veya belediyelere ait bulunan yerlerle
birleştirmeye, bunları yeniden imar planına uygun ada veya parsellere ayırmaya,
müstakil, hisseli veya kat mülkiyeti esaslarına göre hak sahiplerine dağıtmaya
ve re'sen tescil işlemlerini yaptırmaya belediyeler yetkilidir. Sözü edilen
yerler belediye ve mücavir alan dışında ise yukarıda belirtilen yetkiler
valilikçe kullanılır.
Belediyeler veya valiliklerce düzenlemeye tabi tutulan arazi ve arsaların
dağıtımı sırasında bunların yüzölçümlerinden yeteri kadar saha, düzenleme
dolayısıyla meydana gelen değer artışları karşılığında "düzenleme ortaklık
payı" olarak düşülebilir. Ancak, bu maddeye göre alınacak düzenleme
ortaklık payları, düzenlemeye tabi tutulan arazi ve arsaların düzenlemeden
önceki yüzölçümlerinin yüzde kırkını geçemez.
2981 sayılı kanunun 10.c uygulamasında şuyulandırma
İmar mevzuatına aykırı bina yapılmış, hisseli arsa ve araziler veya özel
parselasyona dayalı arazilerde, imar adası veya parseli olabilecek büyüklükteki
alanlarda, binalı veya binasız arsa ve arazileri birbirleriyle, yol
fazlalarıyla veya Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki yerlerle birleştirmeye
bunları yeniden ada ve parsellere ayırmaya, yapılara yeniden doğan imar ada
veya parseli içinde kalanları yapı sahiplerine, yapı olmayanları diğer hisse
sahiplerine müstakil veya hisseli veya kat mülkiyeti esaslarına göre vermeye,
bunlar adına tescil ettirmeye ve tescil işlemi dışında kalanların hisselerini
2942 sayılı Kamulaştırma Kanununa göre tespit edilecek bedeli peşin ödenmek
veya parsel sahipleri aleyhine kanuni ipotek tesis edilerek, tapu sicilinden
terkin ettirmeye belediye veya valilikler resen yetkilidir. Belediye veya
valiliklerin talebi halinde bu yetkiler kadastro müdürlüklerince de kullanılır.
Bu gibi arazilerde hisse sahiplerinin malik olduğu hisse üzerindeki temliki
tasurruflar ve bunlarla ilgili takyitler 11/06/1945 tarih ve 4753, 19/07/1943
tarih ve 4486 sayılı Kanunlar, 775 sayılı Gecekondu Kanunundaki hükümler dahil,
uygulamayı durdurmaz.
Bu gibİ işlemlerde takyitler hisse sahibine isabet edecek müstakil parsele
aynen nakledilir ve yapılan işlem Medeni Kanunun 927 nci maddesine göre hak
sahibine bildirilir. Islah imar planı ile düzenlemeye tabi tutulan arsa ve
arazilerin yeni sahiplerine verilmesinde valilik veya belediyelerce arsa ve
arazilerin durumuna göre düzenleme ortaklık payı alınabilir.
Bu gibi yerlere ait yapılmış olan özel parselasyon planı, ıslah imar planı
olabilecek nitelikte olduğu belediye veya valiliklerce uygun görüldüğü takdirde
aynen kabul edilerek tescil edilir.
Üzerinde yapılanma bulunan Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki yerler
valiliğin talebi üzerine, belediye veya özel idareler adına resen tapuya tescil
edilir. Islah imar planlarında genel bütçeye dahil dairelerin ihtiyaçlarını
karşılamak üzere ayrılan veya ayrılacak olan veya bir kamu hizmeti için lüzumlu
görülen arsa veya araziler eski sahibi kamu idarelerine veya o işe tahsil
edilmek üzere hazineye aynı şartlarla geri verilir.
Islah imar planı yapılmış ve yapılacak bölgelerde bu Kanun kapsamına giren
ve tapu tahsis belgesi verilen hazine arsa ve arazileri, iktisap tarihine
bakılmaksızın aynı amaçta kullanılmak üzere ilgili belediyelere devredilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder